Dezvoltarea sanatoasa a unui copil are loc in mediul lui atat relational, cat si social. Spre sfarsitul anilor 1950, cercetatorii din domeniul dezvoltarii umane au subliniat importanta dezvoltarii cognitive, sociale si emotionale, inca de la nastere, a unei persoane. Desi ideea dezvoltarii a fost prezentata si sustinuta in mod diferit de-a lungul timpului, majoritatea cercetatorilor sunt de acord cu faptul ca, de cele mai multe ori, in cazul copiilor fara diferite tulburari, acestia trec prin niste stadii de dezvoltare destul de previzibile. Ei ajung sa stapaneasca abilitati de reglare emotionala, sociala si de limbaj din ce in ce mai complexe pe masura ce cresc.

Fiecare etapa de dezvoltare a copilului va determina modul in care el experimenteaza lumea, cum simte tot ceea ce se intampla in jurul lui, cat de mult considera copilul ca isi poate influenta propria lui lume, propriul mediu si cum intelege el evenimentele care i se intampla. Este important ca toate persoanele din jurul copilului sa ii inteleaga toata aceasta calatorie fascinanta pentru el, pentru ca numai asa vor putea sa ii raspunda acestuia in diferite moduri care sa ii fie utile.

Una dintre aceste persoane este educatorul. Inainte de a merge la gradinita, copiii au posibilitatea de a merge la cresa. Acest loc este foarte important pentru ei deoarece incep sa-si dezvolte abilitati sociale. Mai mult, este important si pentru parinti, deoarece pot observa diferente intre copilul lor si alti copii, diferente ce ar putea sa fie semne ale unor posibile tulburari de dezvoltare.

1. Dezvoltarea copilului de la 0 la 3 ani – informatii fundamentale de stiut pentru acomodarea la cresa

Cea mai mare preocupare in ceea ce priveste dezvoltarea sugarilor si a copiilor foarte mici este formarea unei legaturi de atasament cu un adult de referinta. Fie ca este vorba despre parinte, educator sau un alt ingrijitor, acesta trebuie sa fie o persoana de incredere, receptiva la nevoile emotionale, cognitive dar si fizice ale copilului. Acesta, mic fiind, la inceputul calatoriei sale de a cunoaste lumea, se bazeaza in intregime pe adultul de referinta. Atat pentru supravietuire, cat si pentru confort psihic si emotional. El are nevoie de sustinere pentru ca incepe sa exploreze lumea si incepe sa-si formeze propriile convingeri despre capacitatile sale in raport cu lumea. În aceasta perioada a mersului la cresa, 0 – 3 ani, copilul incepe sa dezvolte incredere în acest adult de referinta din viata sa, dar si in sine.

Atasamentul este considerat a fi un fundament al dezvoltarii sociale, emotionale, dar si cognitive ale copilului. Relatia de atasament dintre copil si adultul de referinta este modelata in momentul in care adultul ii raspunde consecvent si fiabil copilului, atunci cand acesta isi face cunoscuta o nevoie. O experienta pozitiva va fi intotdeauna asociata cu ingrijirea, increderea si receptivitatea. Datorita acestui lucru – experimentarea unei ingrijiri consecvente si receptive - copilul invata faptul ca in urma propriilor sale comportamente, el este in stare sa controleze daca nevoia pe care si-a exprimat-o ii este indeplinita sau nu. La a dezvolta o astfel de relatie de atasament securizant trebuie sa fie atenti si educatorii, inca din perioada cresei. Dar, inainte de a continua pe acest subiect, foarte relevant, de altfel, trebuie abordate urmatoarele aspecte.

1.1. Dezvoltarea fizica – informatii utile pentru acomodarea la cresa

Din momentul in care s-au nascut, copiii incep sa descopere lumea fizica din jurul lor. Observa cum se potrivesc in ea, cum se misca atat ei, cat si alti oameni sau animale, chiar daca in primele saptamani de la nastere vederea lor nu este clara. La un moment dat, observa faptul ca au membre si ca acestea se misca. Observa cum isi pot misca singuri degetele de la maini si picioare, isi dau seama ca se pot ridica, pot sta in fund. Apoi merg de-a busilea, iar in cele din urma invata sa mearga. Tocmai de aceea este foarte important pentru copii sa aiba multe oportunitati care sa le sustina dezvoltarea fizica, dar si coordonarea. In primii ani de viata, acest lucru se poate realiza la cresa. Educatorul este cel responsabil sa-l invete pe copil sa descopere lumea si sa se descopere pe sine in timpul petrecut la cresa.

De mici, acestia trebuie sa aiba activitati de joaca prin care sa-si dezvolte motricitatea fina si grosiera, pentru ca, in fond, asta inseamna dezvoltarea fizica a copilului ce merge la cresa. Abilitatile motorii fine sunt acele miscari de prindere, de exemplu, a mancarii pentru a se hrani, a creioanelor pentru a colora, a jucariilor pentru a le ridica de jos sau indoirea incheieturii maini pentru a saluta o persoana. In schimb, abilitatile motorii grosiere sunt acele miscari care necesita activarea mai multor muschi. Aici includem saritul sau taratul. Iata, deci, de ce este importanta activitatea de la cresa. Copiii trebuie sa aiba incluse in program activitati care sa ii ajute la dezvoltarea fizica.

1.2. Dezvoltarea cognitiva – informatii utile pentru acomodarea la cresa

Desi pare timpuriu, inca de la varsta de 2 luni se dezvolta abilitatile de invatare si rezolvare de probleme. In primii ani de viata, cu bebelusii trebuie sa se lucreze tinand cont de cateva repere ale dezvoltarii cognitive.

Acordarea atentiei pentru fetele umane - Este bine ca bebelusii, chiar si in timpul programului de la cresa, sa fie pusi, prin joaca, sa priveasca fetele.

Urmarirea unor obiecte cu ochii - O alta activitate ce poate fi pe cat de simpla, pe atat de utila copiilor de varste mici, este aceea de a-l face pe copil sa urmareasca cum misti obiecte in fata lui.

A fi lasati sa guste diferite obiecte moi, pe langa mancare - Astfel li se dezvolta simtul gustului si zona din creier care este responsabila pentru agesta.

Trecerea jucariilor dintr-o mana in cealalta.

Recompensarea – printr-o jucarie, imbratisare, zambet, mangaiere si chiar cuvinte – atunci cand cauta anumite lucruri ascunse si le gasesc sau cand recunosc o persoana.

1.3. Dezvoltarea socio – emotionala – informatii utile pentru acomodarea la cresa

Este deja cunoscut faptul ca bebelusii cresc extrem de repede. Mai ales in primii 5 ani de viata. Dezvoltarea fizica, sociala si emotionala se contureaza tot mai bine pe masura ce trece timpul, iar acest lucru va ajuta copilul la a-si castiga propria independenta. Tocmai de aceea, dezvoltarea sanatoasa, timpurie, intr-un mediu propice este cruciala.

Dezvoltarea socio – emotionala tine de progresul pe care un copil il face in ceea ce priveste gestionarea emotiilor si a interactiunilor sociale. Daca in familie exista relatii interpersonale calitative, atunci acest lucru ii poate asigura copilului un mediu sanatos pentru dezvoltare. Insa acestea nu sunt singurele care conteaza. Relatiile sociale, interpersonale, de la cresa sunt la fel de importante. Asta deoarece copiii invata cel mai mult prin observare si vor imita intotdeauna ceea ce vad. Este de responsabilitatea adultului sa ii explice ca, uneori, nu trebuie sa faca ceea ce vede. Dar, in calitate de copil, acestia vor prelua ca un burete comportamentele observate in jur, iar cresa este un mediu in care se pot modela comportamente sanatoase. Prin toate aceste relatii, copiii invata sa-si identifice si controleze emotiile. Mai mult decat atat, relatiile sociale sunt cele care ii invata pe copii ce inseamna empatia, rabdarea, controlul si cum este corect sa interactioneze cu lumea.

Pentru a vedea cum se dezvolta copilul, atat educatorul, cat si parintele pot fi atenti la urmatoarele semne:

  • - Copilul incepe sa zambeasca oamenilor din jur;
  • - Incepe sa se linisteasca singur dupa ce s-a suparat;
  • - Cauta fetele familiare;
  • - Adora interactiunile cu oamenii si plang atunci cand acestea lipsesc.

2. Sfaturi pentru acomodarea la cresa a celor mici

Daca se intelege dezvoltarea copilului, acest lucru ajuta la a stii, atat ca educator, cat si ca parinte, ce se poate face astfel incat copilul sa creasca intr-un mediu sanatos si sa se dezvolte firesc. In primii ani de viata ei comunica non verbal. De aceea trebuie sa ai rabdare sa ii intelegi si sa ii sustii in indeplinirea nevoilor lor.

Din perioada lor de dezvoltare face parte si mersul la cresa. Acolo, educatorul il poate ajuta foarte mult pe copil sa-si respecte pasii dezvoltarii – si sa o faca intr-un mod sanatos, lipsit de traume. Iata cateva dintre lucrurile pe care le poate face acesta pentru ca un copil sa se poata acomoda la cresa, permitandu-i, astfel, educatorului sa-si „faca treaba”.

2.1. Ce trebuie sa faca educatorii pentru acomodarea la cresa?

Decizia de a aduce un copil la cresa este, fara doar si poate, o schimbare. Atat pentru copil – care trebuie sa se adapteze la gradinita -, pentru parinti, cat si pentru educator. Deoarece cu fiecare copil, acesta trebuie sa se adapteze si sa-l ajute sa se integreze in colectivul grupei. Iata cateva sfaturi pentru educatori:

· Discuta cu parintii de fiecare data cand ajunge copilul si cand acestia vin dupa el, la plecare. Adreseaza-le intrebari, faceti schimb de gesturi amabile, zambiti-va si poate chiar imbratisati-va. Faceti un tur al salii de clasa, al gradinitei si arata-le parintilor cateva articole de prezentare. Toate de fata cu copilul. Acest lucru ii va da incredere ca esti cine trebuie si ca el va fi in siguranta cu tine.

· Tine-l in brate pana cand se obisnuieste cu noul lui loc. Daca este prea aglomerata, o sala de clasa poate fi prea mult pentru copil. Dar il va ajuta sa-l familiarizezi cu obiectele din sala, sa-i arati mobilierul gradinitei cu toate dulapioarele explicandu-i ca acolo va gasi jucariile, creioanele si foile pentru colorat si tot ceea ce mai detii pe acel mobilier. Poti chiar merge la masute pentru a colora ceva cu copilul sau poti sta langa patutul unde va dormi acesta, daca cresa are program prelungit si copiii dorm acolo. Timp de cateva minute poti lasa copilul sa exploreze patul din gradinita si accesoriile care sunt pe langa acesta si cu care se poate juca.

· Daca iti doresti ca acel copil sa faca un anumit lucru si o face, recompenseaza raspunsul lui cu un zambet, o bataie din palme, o imbratisare, o jucarie etc.

· Propune-le parintilor sa aduca de acasa o jucarie care ii este familiara copilului si in primele minute joaca-te impreuna cu acesta si cu acea jucarie. Copilul va avea, astfel, un sentiment de siguranta.

2.2. Ce trebuie sa faca parintii pentru acomodarea la cresa a copiilor lor?

Inceperea cresei, a gradinitei si a scolii este intotdeauna un moment important atat pentru copil, cat si pentru intreaga familie. Sunt, insa, cateva obiceiuri pe care le puteti face impreuna cu cel mic pentru ca acesta sa fie confortabil sa plece de acasa si sa ramana la cresa:

· Pregateste copilul cu ceva timp inainte de a merge in prima zi la cresa. Eventual citeste-i povesti despre alti copii care merg la cresa. Discuta cu copilul si explica-i toate lucrurile care se vor intampla acolo la cresa. Totul va fi nou pentru el si trebuie sa-l pregatesti.

· Creaza o rutina. De fiecare data cand pleci de acasa spre cresa, creaza o rutina. Lasa copilul sa aleaga o jucarie, pune-i hainutele si apoi pantofiorii. Daca mergeti cu masina la cresa, pune aceeasi muzica in fiecare zi. Pregatirea mediului in felul acesta va face copilul sa stie la ce sa se astepte si sa fie un copil pregatit pentru gradinita sau o noua zi la cresa.

· Creaza un obicei de plecare. Spune-i copilului aceleasi cuvinte zi de zi imediat ce trebuie sa parasesti incinta cresei. Aveti o imbratisarea a voastra pe care v-o oferiti intotdeauna cand trebuie sa va despartiti. In felul acesta, copilul se va simti special si iubit. Totul trebuie sa fie scurt si rapid.

· Joc de rol - In orice moment poti face un joc de rol acasa. Asa, copilul va fi pregatit cel mai bine pentru noua zi de cresa. Explica-i in detaliu ce se va intampla acolo.

· Ramai cu copilul pana intra in clasa si ramane cu educatorul. Nu pleca pe furis. Nu vrei sa ii creezi senzatia ca l-ai abandonat. Permite-i sa te vada pana ce iesi pe usa cresei, asigurandu-l ca vei veni inapoi dupa el si tine-ti promisiunea. Este important sa stii faptul ca cei mici pot dezvolta anxietate de separare daca nu faci toate aceste pregatiri inainte. Un copil care nu se acomodeaza la cresa poate ridica un semn de intrebare asupra acestei anxietati. De aceea este important ca el sa fie pregatit. Astfel, acomodarea la cresa va fi foarte usoara.

Importanta mersului si acomodarii la cresa

Mersul la cresa si la gradinita este extrem de important pentru dezvoltarea unui copil. Desigur ca sunt lucruri care se invata si acasa, in familie, dar in mediul social depinderile au loc mult mai repede. In plus, atunci cand va creste va interactiona cu lumea, deci trebuie sa fie pregatit de mic pentru asta.

Atunci cand merg la cresa si la gradinita:

· Copiii isi dezvolta abilitatile de comunicare;

· Isi fac prieteni noi; · Invata sa asculte;

· Invata sa imparta; · Invata sa-si astepte randul;

· Le creste sentimentul de independenta;

· Se dezvolta foarte mult creativitatea;

· Invata lucruri noi zi de zi;

· Li se formeaza un program de rutina si isi formeaza disciplina;

· Isi dezvolta imunitatea;

· Se pregatesc pentru scoala.

In concluzie, mersul la cresa este mai mult decat faptul ca parintii lucreaza si nu au cu cine lasa copilul acasa. Mersul la cresa este prima iesire in lumea a copilului, in mod independent si este cea mai buna oportunitate de a-si incepe dezvoltarea spre a fi un adult sanatos, responsabil si increzator in propria persoana. Sursa foto: pexels.com